Podobnie jak pilot do telewizora lub elektryczna szczoteczka do zębów, samochód potrzebuje akumulatora do działania. Kiedy akumulator się wyczerpuje, samochód nie chce się uruchomić, co oznacza, że należy go doładować.
Baterie składają się z ogniw, które zawierają faktyczną energię. Przechowują energię chemiczną i na żądanie przekształcają ją w energię elektryczną. To właśnie zasila urządzenia, od pilota telewizora po szczoteczkę elektryczną. Typowa bateria SLI ma sześć ogniw. Każda komórka ma dwie płytki lub siatki, jedna jest wykonana z ołowiu, druga z dwutlenku ołowiu. Każde ogniwo jest w stanie wytworzyć około 2 woltów energii. W większości akumulatorów samochodowych występuje sześć ogniw, a zatem akumulator 12 woltów. Płytki zanurzone są w kwasie siarkowym, który uruchamia reakcję między dwiema płytkami. Z naukowego punktu widzenia kwas działa jako katalizator. Kwas ten wywoła reakcję na płycie z dwutlenkiem ołowiu, powodując, że płyta będzie wytwarzać dwie rzeczy: jony i siarczan ołowiu. Jony wytwarzane przez płytkę z dwutlenku ołowiu reagują z sąsiednią płytą, wytwarzając wodór i siarczan ołowiu. Rezultatem jest reakcja chemiczna wytwarzająca elektrony. Elektrony ścigają się wokół płytek i wytwarzają elektryczność. Elektryczność wypływa z zacisków akumulatora, aby uruchomić silnik i przykładowo włączyć reflektory.
Ta reakcja chemiczna jest całkowicie odwracalna, dlatego możesz szybko uruchomić akumulator i ładować go przez cały okres jego użytkowania.
Po doprowadzeniu prądu do akumulatora o odpowiednim napięciu, na płytkach utworzy się ołów i dwutlenek ołowiu, dzięki czemu będziesz mógł ponownie używać akumulatora. Podobnie działają baterie w naszych telefonach komórkowych, w tym przypadku używane są baterie litowo jonowe. W zależności od pojemności może zapewnić pewny czas działania naszego telefonu. Bateria musi zapewniać stałe zasilanie, a jeżeli się wyczerpuje powinna zostać naładowana, baterie w telefonach komórkowych wytrzymują kilka tysięcy ładowań, dlatego mogą być używane przez wiele lat.